Betyg i skolan

 

I måndags var jag på utvecklingssamtal på Moas skola. Utvecklingssamtalen ser annorlunda ut nu när hon börjat i första klass… Redan i första klass sätts det betyg på eleverna; godkänt eller icke godkänt i varje ämne. Jag personligen tycker det är tidigt att sätta betyg redan i första klass.. Pressen att göra bra ifrån sig ökar och det kommer nog uppstå en del konkurrenssituationer som kan komma att påverka barnens prestation. Moa berättade för mig att hon fått alla rätt varje gång de haft matteprov och sa även att det var vissa som inte ens fått hälften rätt. Jag fick förklara för henne att man inte skall retas eller skratta åt någon annans resultat…. Vilket deras lärare redan borde ha sagt till barnen att det är fel. Det är så de uppstår konkurrenssituationer som kan komma att påverka barnens prestation. Egentligen borde inte barnen fått reda på resultatet., Varför inte berätta resultaten för föräldrarna istället, då de även får en överblick på vad deras barn kanske behöver hjälp med.

Moa var godkänd i alla ämnen och var mycket duktig i skolan. Känns skönt och roligt att höra!!

*Mycket stolt mamma*

Länk till inlägget Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()
Postat av: Anonym

Duktig din lilla dotter är :)

2011-12-03 - 23:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0