Att älska och känna lycka

Mitt i allt flyttstök hittade jag en svenska uppsats som min äldsta syster Lotta skrivit åt mig när jag gick i 9:an på GA-skolan. hehe härligt att syrran hjälper en att fuska lite och få läraren att tro att jag själv skrivit den ;P
Kärlek är ett stort begrepp, det är något man inte kan ta på. Man känner lycka och glädje för en annan person. Att älska kan man göra lite eller väldigt mycket.
Kan man älska alla människor? Jag tror inte det, man kan inte tycka om alla.. För vi alla är olika individer. Men kan man verkligen hata så djupt att man för ett krig mot ett folkslag. Eller att man mördar någon bara för att man ogillar dennes sätt att vara.
Är det friskt eller sjukt? Vem har rätt att ta en annans liv.. ?
Vem är det som har rätt att döma andra människor, gör man det utav kärlek eller hat.
Den kärlek vissa människor känner för gud, är den äkta? Finns gud eller är det bara fantasi bland alla människor?
Vem lär oss att älska? Var kommer det ifrån?
Det finns olika sätt att känna kärlek på. Man älskar sina föräldrar på ett sätt, sin pojkvän på ett annat sätt, och när man får barn så älskar man dem på ytterliggare ett annat sätt. Det finns olika sätt att älska på. Jag tror inte att man ständigt kan gå runt och känna sig lycklig, utan man måste även vara nere för att sedan komma upp igen och känna lyckan. Annars vet man inte vad lycka är.
Vi är olika kräsna när det gäller lycka, hur bortskämda vi än är.
Vissa kräver mycket för att känna lycka, och andra blir överlyckliga bara av en liten sak. Det viktigaste tror jag att får mycket kärlek. Sen spelar det ingen roll vart man får den ifrån, och att man skall ge lika mycket som man får.
Att förälska sig och att känna små fjärilar i magen är lycka! Att känna handsvetten just när man ser sin pojkvän är lycka, eller när man får första kyssen och hjärtat slår runt. Det är en sorts lycka.
När man gör saker för första gången, känner man sig kanske lite stolt och glad. Eller när man ser den man älskar lyckas med något eller att personen bara är glad, det är väl lycka.
Kan man bara sluta att älska en annan människa? Inte om man älskar dem väldigt mycket. De kan svika och bedra, men att sluta älska är svårt.
Man måste göra ett val och kanske lämna dem man älskar, för att själv må bra och älska sig själv.
Jag tror att det är viktigt att kunna älska och att känna att man blir älskad.
Ensamhet förstör människor !!

Skrivit av min underbar stora syster Lotta ♥

Louise (min lärare) skriver så här ; Anna du gör mig glad och lycklig när jag får läsa detta. Du är en klok flicka som skriver väldigt fint och bra.


Detta är alltså menat till dig syrran och inte mig !! ♥ Jag älskar dig !!!




Länk till inlägget Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()
Postat av: Maria Ester <3

Haha, var det inte nån sida man kunde gå in på också och hitta färdiga arbeten? Typ MVG+ eller nåt sånt :P

2012-03-29 - 23:25:02
URL: http://marialatina.blogg.se/
Postat av: Anna

hehehe, Jo det tror jag nog att något sådant fanns. har faktiskt inte fuskat på det sättet. hahahha :P Man har ju blivit varnad för att lärarna ser sådant direkt och man vill inte bli straffad för plagiat :P men systrar är faktiskt bra att ha ibland ;P hehehehe

2012-03-29 - 23:40:15
URL: http://prinsessanmoa.blogg.se/
Postat av: Lotta

Hahaha, det är ju hundra år sedan, hade jag glömt;)

Jag älskar dig med Anna

2012-03-30 - 08:22:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0